Warmte en behaaglijkheid

Ayurveda maakt het u gemakkelijk een goede gezondheid te handhaven of eventueeel uw gezondheid te verbeteren. De vele duizenden factoren die onze gezondheid beïnvloeden, worden in drie basisprincipes (dosha’s) samengevat, waardoor alles eenvoudiger wordt.

Deze drie dosha’s worden Vata, Pitta en Kapha genoemd. Ze zijn in de hele natuur en ook in ons lichaam en in onze geest werkzaam. Zijn de drie dosha’s in hun individueel evenwicht, dan genieten wij een perfecte gezondheid. We voelen ons goed en stralen natuurlijke schoonheid uit.

Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha’s beïnvloeden, bijvoorbeeld onze dagelijkse routine, de voeding en de jaargetijden. De hier gegeven tips kunnen u helpen uw innerlijk evenwicht te handhaven. Het is niet de bedoeling deze adviezen volgens de letter na te leven en voer de veranderingen in uw voeding of levenswijze stap voor stap in, omdat ayurveda een verrijking voor het leven wil zijn, niet een beperking ervan. Nieuwe dingen uitproberen, er plezier aan beleven en u goed voelen is belangrijk.

Voeding

In de winter is tengevolge van een lagere buitentemperatuur onze innerlijke agni, de spijsverteringskracht, normaal genomen sterker dan in de andere jaargetijden. Daarom kunt u nu gerust iets zwaarder en overvloediger eten. Te lichte voeding kan er de oorzaak van zijn dat de sterke spijsverteringskracht ons lichaamsgewicht vermindert en Vata uit evenwicht raakt. Ook wind en koude veroorzaken verhoging van de Vata-dosha. Dit is goed te begrijpen wanneer u weet dat de Vata-dosha de hoofdeigenschappen ‘luchtig’, ‘droog’, ‘koud’ en ‘onregelmatig’ bezit. Daarom worden in de herfst en in de winter de volgende Vata verlagende maatregelen geadviseerd.

Geef indien mogelijk de voorkeur aan warme en voedzame gerechten, zoals stamppot, pasta’s en ovenschotels, melkproducten, bijvoorbeeld room en rijstepap, noten en amandelen, geweekte gedroogde vruchten, zoals dadels, rozijnen en vijgen (heerlijk met room en kaneel!).

Vermijdt of verminder daarentegen rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk

Gebruik bij het koken altijd een beetje ghee (geklaarde boter). Ghee wordt in ayurveda hoog gewaardeerd vanwege zijn goede eigenschappen die de gezondheid bevorderen.

Gebruik nu bij voorkeur de smaken ‘zoet’, ‘zuur’ en ‘zout’

Kruiden die Vata kalmeren zijn:

kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum, om er maar enkele te noemen.

Veel van deze kruiden zijn gebruikt bij de bereiding van Vata Churna, een ayurvedische kruidenmelange.

Laat ijskoude dranken staan – drink in plaats daarvan iets warms, bijvoorbeeld Vata-thee, Gentle Breath-thee, Almond Drink of Raja´s Cup, een heerlijke ayurvedische koffievervanger. Bij het middageten kunt u een glas lassi drinken: een deel yoghurt en 3 delen water met een beetje steenzout en een snufje komijn mengen. U kunt ook voor zoete lassi kiezen: suiker of sharkara en bijvoorbeeld kardemom en kaneel of vanille toevoegen. Het regelmatig drinken van heet water is zeer aan te bevelen. Het moet 15 minuten zachtjes koken met open deksel. U kunt het dan in een thermoskan doen en in kleine slokjes over de dag verdeeld opdrinken. Laat stimulerende middelen zoals koffie, zwarte thee en sigaretten achterwege. Ze brengen Vata snel uit evenwicht.

Voedingssupplementen

IIn de ayurvedahandboeken is een groot aantal kruiden- en mineraalpreparaten beschreven. De specifieke combinatie van de verschillende ingrediënten volgens originele receptuur maken ze zo bijzonder. De verschillende bestanddelen verrijken en versterken elkaar. Het belangrijkste ayurvedische voedingssupplement is Maharishi Amrit Kalash. Dit voedingssupplement bestaat uit een kruidenpasta en kruidentabletten. In de overgeleverde handboeken van ayurveda worden de eigenschappen van Maharishi Amrit Kalash, die de gezondheid bevorderen, uitvoerig beschreven. Een groot aantal nieuwe wetenschappelijke studies toont ook aan dat er een opmerkelijke vermindering is van cellen beschadigende ‘vrije radicalen’.

Volgens ayurveda heeft ons lichaam in het koude seizoen extra behoefte aan voeding. Het voedingssupplement ‘Voor het koude jaargetijde ’ is met het oog hierop speciaal samengesteld. De bovenste luchtwegen worden ondersteund door het Prana Siroop, de verfrissende Pastilles voor Frisse Adem en het voedingssupplement Prana-Rasayana.

Ayurveda oliemassage

Vata bezit de eigenschappen ‘koud’ en ‘droog’ en kan daarom met warmte en vocht in evenwicht worden gebracht. Een oliemassage van het hele lichaam in de ochtend behoort tot de meest aangename maatregelen om Vata uit te balanceren. Probeer het gewoon eens! U masseert vóór het douchen of baden het hele lichaam met gerijpte warme sesamolie – of met Vata-massage-olie, met kruiden die Vata kalmeren – en laat de olie een paar minuten intrekken. Deze massage heeft een kalmerende uitwerking op ons zenuwstelsel, stimuleert de bloedsomloop en helpt giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen (vraag onze massagehandleiding aan). Douche of neem daarna een bad dat aangenaam warm moet zijn. Ook een warm voetbad ’s avonds kan Vata verlagen.

Draag warme, natuurlijke kleding, bijvoorbeeld van lamswol, en vermijd tocht en droge lucht in uw kamer.

Dagelijkse routine volgens ayurveda

Omdat in de winter stofwisseling en lichaamskracht bij gezonde mensen sterker zijn dan in andere jaargetijden, kunnen we lichamelijk iets actiever zijn. Let er altijd wel op dat u niet te ver gaat en dat er een goede verhouding tussen rust en activiteit is.

Behalve voldoende nachtrust is de regelmatige beoefening van Transcendente Meditatie een sleutel tot diepe innerlijke regeneratie en ontspanning. Deze bewustzijnstechniek heeft zijn wortels in dezelfde traditie als ayurveda: in de veda. Ze is gemakkelijk te leren en in uw dagelijkse routine in te passen. Honderden wetenschappelijke studies bevestigen de uitstekende uitwerking op verschillende aspecten van de gezondheid, ook in vergelijking met andere ontspanningsmethoden. Een heel belangrijk punt in uw dagelijkse routine is regelmaat, omdat hierdoor Vata zeer goed in evenwicht wordt gebracht. Gebruik uw maaltijden daarom op regelmatige tijden, ga steeds ongeveer op dezelfde tijd – en niet te laat – naar bed en sta altijd om ongeveer dezelfde tijd op. Een regelmatige dagelijkse routine zonder stress ondersteunt het evenwicht van de drie dosha’s. Dit geeft een duidelijke harmonieuze invloed op uw lichaam en geest.

Verminder vooral in de herfst en in de winter zo goed mogelijk alles wat uw Vata-dosha uit evenwicht zou kunnen brengen. Dat zijn om te beginnen stressfactoren zoals overbelasting op het werk, lange reizen, laat naar bed gaan en veel televisie kijken. Lees liever weer eens een goed boek of luister naar ontspannende muziek, bijvoorbeeld Maharishi Gandharvaveda. Verspreid in uw huis de harmoniserende Vata aroma-olie.

Kruidenolie

Het neusslijmvlies is bij koud weer bijzonder kwetsbaar. Het is goed om ’s ochtends 1-2 druppels Nasya-olie te gebruiken. Ayurvedische muntolie kan naar behoefte worden gebruikt om te inhaleren. De olie is samengesteld uit zuivere etherische oliën van kamfer, munt, eucalyptus en andere kruiden, die volgens ayurveda een zuiverende en verfrissende invloed hebben.

Let erop dat de hier genoemde adviezen van algemene aard zijn, die in het koude jaargetijde voor iedereen goed zijn.

Voor meer en op het individu afgestemde adviezen kunt u het beste bij een ayurvedische arts terecht.

Een overzicht van de belangrijkste tips:

  1. Een gezonde afwisseling van activiteiten, rust, sport, voldoende slaap en transcendente meditatie
  2. Krachtige, voedzame en warme maaltijden
  3. Een dagindeling met regelmaat, vooral regelmatige eetgewoonten
  4. Warmte: warme oliemassages, warm eten, warme kleding
  5. Versterking van het organisme met ayurvedische voedingssupplementen