Zomers fris de herfst ingaan!

Zomers fris de herfst ingaan!

Wat is goed in de zomer en nazomer? Wat betekent het, wanneer in de mooiste tijd van het jaar onze Pitta-dosha toeneemt? In de oude ayurvedische geschriften worden de ritmes van de dosha’s heel precies beschreven en tips gegeven voor de verschillende tijden van de dagen en seizoenen. Hierdoor kunnen we onze constitutie optimaal in evenwicht houden. Want: de ayurvedische gezondheidsleer zegt dat gezondheid een heel natuurlijke toestand is en wij haar kunnen behouden wanneer we ons lichaam niet te veel verstoren. De aanbevelingen per jaargetijde zijn daarom heel waardevol en helpen ons vooral als een dosha uit balans is geraakt.

Enkele van de beste tips voor het Pitta-seizoen nu in de nazomer en in de vroege herfst stellen wij u bij dezen voor.

Zuur maakt vrolijk?

Dit oude gezegde geldt niet echt voor Pitta-types of als we door externe invloeden, bijvoorbeeld stress of hitte, in de zomer en vroege herfst te veel Pitta hebben verzameld. Want Pitta heeft als eigenschappen zuur en scherp, daarom hebben Pitta-types de neiging om te verzuren. Bij te veel Pitta worden we echter niet vrolijk, maar juist sneller geïrriteerd of boos.

Om de verhoogde Pitta niet nog verder te laten toenemen, kunt u het beste eten en drinken kiezen dat niet te zuur, te zout of te scherp is. Dus zure vruchten, azijn, (onverdunde) yoghurt, koffie, zwarte thee en alcohol kunt u het beste vermijden.

Wat nu goed is, is alles wat een zoete, bittere en wrange smaak heeft, bijv. zoete vruchten, room, melk. Drink voldoende. Pitta-thee (evt. afgekoeld tot op kamertemperatuur), munt-, venkel- of kamillethee of koelende lassi (met water verdunde yoghurt) zijn ideaal en werken ontzurend.

Het gebruik van ghee (puur botervet) helpt door zijn zoete, verkoelende en zachte eigenschappen ook om Pitta in balans te brengen. Neem één of twee theelepels bij het koken of roer een klein beetje door de melk.

Ontspannende verzorging

Vermijd overmatige en langdurige blootstelling aan hitte, zoals heet douchen of baden, sauna, zonnebaden, enz. Douche echter ook niet koud, maar lauwwarm of op een voor u aangename temperatuur, aangezien Pitta zich bij koude invloeden als reactie weer verhoogt.

Heerlijk koelend, ontspannend en weldadig zijn oliemassages van het hele lichaam ’s ochtends met Pitta-massageolie of kokosolie. U kunt voor het slapen gaan ook uw hoofd en voeten met kokosnootolie inmasseren. Probeer het maar uit: u zult verbaasd staan van de harmoniserende werking.

Geef vorm aan uw persoonlijke work-life balans

Dit ayurvedisch advies is vooral belangrijk wanneer uw Pitta-dosha al uit evenwicht is geraakt. Ook korte herstelfasen gedurende de dag zijn een belangrijke stap om weer in balans te komen.

Blijf na de lunch nog een paar minuten zitten, voel af en toe van binnen of u zich uitgeput of hectisch voelt. Op zulke momenten neemt u bewust een kleine pauze om te onthaasten, even achterover leunen en de ogen sluiten.

Gunstig zijn vaste etenstijden: een licht verteerbaar ontbijt en diner, rond het middaguur zou de hoofdmaaltijd moeten zijn, het beste tussen 12 en 14 uur.

Vrije tijd = tijd om te genieten

Regelmatig bewegen doet goed, maar pas op dat u zichzelf niet uitput.

En maak, indien mogelijk, dagelijks een wandeling, het beste in de natuur, door het bos of in de buurt van water. Een korte avondwandeling zorgt voor extra herstel. ’s Avonds kunt u beter niet werken of naar spannende films kijken. Geniet u van tijd voor uzelf, waarin u ontspant, geniet van de natuur, een goed boek leest of naar ontspannende muziek luistert. Alle lichte en speelse bezigheden zorgen voor balans.

Ga zoveel mogelijk vroeg naar bed, want rust is belangrijk voor uw evenwicht. In de slaapkamer kunt u een aromaverdamper of een diffuser gebruiken met zoete geuren die Pitta kalmeren.