Tips voor de Kapha-periode van maart t/m juni

Van dr. med. Ulrich Bauhofer

Een goed functionerend immuunsysteem is volgens de ayurveda nauw verbonden met de sterkte van de agni. Het wordt sterk aanbevolen om de agni in het voorjaar te versterken. De periode van half maart tot en met half juni wordt gedomineerd door de dosha Kapha. Vochtige weersomstandigheden en kou kunnen dan tot gevolg hebben dat de dosha Kapha toeneemt en dat vervolgens meer zware, koude en lethargische tendensen in lichaam en geest worden gegenereerd. Volgens de ayurvedische overlevering wordt de vorming van ama (Wat is ama? zie toelichting) hierdoor bevorderd. Aanwijzingen daarvoor in het lichaam zijn volgens de ayurveda stijve gewrichten, een trage spijsvertering, traagheid of slapheid, hoofdpijn en vermoeidheid. Een sterke agni helpt om ama (zie toelichting) af te bouwen en lichtheid en energie te behouden.

1. Lichter eten, regelmatig bewegen

Kapha-perioden vragen om lichte voeding. Nu moet het menu niet alleen alles wat heet, kruidig en goed gekookt is bevatten, maar ook soepen en groene groenten. Ga fitnessen om de agni aan te zwengelen en laat ongewenste kilo’s als sneeuw voor de zon verdwijnen. Drink, verdeeld over de hele dag, slokjes warm water om ama (zie toelichting) af te bouwen en de natuurlijke ‘afvalverwijderingssystemen’ van uw lichaam aan de gang te houden.

2. Vers eten, meer kruiden

Bepaalde ayurvedische gerechten vormen ojas, een kwaliteit die in de ayurveda in verband wordt gebracht met een licht en vreugdevol lichaamsgevoel. Eet in het algemeen verse, licht verteerbare en pure voedingsmiddelen. Daartoe behoren volkoren en verse biologische groente en fruit. Bovendien bevorderen lichte melkproducten zoals ghee (geklaarde boter) en lassi (een probiotisch drankje dat bevorderlijk is voor de spijsvertering en bestaat uit water en verse yoghurt) het afweersysteem.

Verwerk in de Kapha-periode meer kruiden in uw dieet. Dit is heel eenvoudig met de kant-en-klare kruidenmelanges van Maharishi Ayurveda. Gebruik Kapha-churna voor uw soepen en groenten, en begin uw dag met een kopje Kapha-thee.

3. Vermijd zware voedingsmiddelen

Vermijd voeding die zwaar verteerbaar is. Industrieel vervaardigde producten, diepvries voedingsmiddelen en eten uit blik zijn zwaar verteerbaar en verzwakken agni. Etensresten, fastfood en met chemie gekweekte levensmiddelen vol conserveringsmiddelen leiden tot ama (zie toelichting) en verstopping van de shrota’s, de fijne kanalen van het lichaam die volgens de ayurveda vrij en doorlatend zouden moeten zijn.

De arts dr. Ulrich Bauhofer geldt als een van de toonaangevende specialisten buiten India op het gebied van de ayurveda en was al in 1980 betrokken bij de wetenschappelijke onderbouwing van de ayurveda. De bestsellerauteur en medeauteur van ayurvedische basiswerken heeft een ayurvedische praktijk in München en geeft ondernemingen advies op het gebied van gezondheidsmanagement. Hij is voorzitter van de Deutsche Gesellschaft für Ayurveda (Duitse vereniging voor Ayurveda).