Eet verstandig!

‘In de toekomst wil ik het rustiger aan doen’

Als verkeerde eetgewoonten belastend zijn voor het lichaam, luidt een van de meest voorkomende goede voornemens om in de toekomst minder te eten. De oplossing is vaak niet gelegen in diëten of strenge vastenkuren, want het probleem ontstaat meestal pas als het ongezonde eetgedrag geen uitzondering meer is, maar steeds meer de regel is geworden. “Concepten die zich op een beperkte keuze aan voedingsmiddelen richten, zijn op de langere termijn te eenzijdig en moeilijk vol te houden“, aldus dr. Karin Pirc, hoofdarts van de Maharishi Ayurveda-privékliniek in Bad Ems, Duitsland. “Het is dan mogelijk dat de stofwisseling verzwakt en het lichaam essentiële voedingsstoffen ontbeert.“ We oogsten zodoende zelfs het tegenovergestelde van het verwachte verbeterde levensgevoel en er is sprake van frustratie of ontmoediging.

Het voedingsconcept van Maharishi Ayurveda berust op duizenden jaren ervaring. Om het lichaam zo goed mogelijk te voorzien van belangrijke vitale stoffen, speelt naast de kwaliteit van de levensmiddelen vooral het functioneren van het spijsverteringssysteem een rol. Alleen voeding die op de juiste wijze kan worden verteerd en opgenomen, heeft een positieve invloed op het lichaam. Als de stofwisseling verstoord is, blijven stofwisselingsproducten en slakkenmateriaal achter die de weefsels verzwakken, de innerlijke balans verstoren en een vol gevoel, moeheid, hoofdpijn, onpasselijkheid, onwelzijn of gewichtsproblemen kunnen veroorzaken.

De steen op de maag

“Eet ’s avond geen zware kost!“ Dit is de belangrijkste aanbeveling van de Amerikaanse ayurvedische arts en schrijfster dr. Nancy Lonsdorf. “Dat kan werkelijk niet vaak genoeg worden gezegd. Want de meeste mensen die op hun voeding letten en naar speciale dieetproducten grijpen, begaan toch vaak de fout om ’s avonds te zwaar te tafelen“, legt de medisch begeleidster van het Raj Ayurveda Health Center in het Amerikaanse Iowa uit. Volgens ayurvedisch inzicht neemt de spijsverteringskracht tegen het einde van de dag af. “Omdat we dan niet meer zoveel bewegen en een paar uur na het eten naar bed gaan, heeft het lichaam niet de kans om de voeding goed te verwerken. Dit kan een negatieve invloed hebben op de slaap, de lichaamsfuncties en het gewicht“, benadrukt dr. Lonsdorf. In plaats daarvan zou de hoofdmaaltijd ’s middags moeten worden genuttigd, als agni, volgens de ayurveda het spijsverteringsvuur, bijzonder krachtig is.

Zoals degenen die de ayurveda in praktijk brengen weten, helpt het verder om bij elke maaltijd of verdeeld over de dag warm water te drinken. Het helpt om stofwisselingsslakken op te lossen en de honger tussen de hoofdmaaltijden te stillen. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid vocht, maar meer om de frequentie. Elk uur of elk half uur twee tot drie slokken volstaan. “Het water moet tien minuten voor de drinkkuur worden gekookt, zodat het minder zwaar is en meer energie bevat“, adviseert dr. Lonsdorf. Wie niet telkens opnieuw water wil koken, kan het ook goed warmhouden in een thermoskan.

Fris maakt frisser

Volgens de ayurveda neemt het lichaam voedingsstoffen op uit vers bereide, warme voeding. Opgewarmd of voorgekookt eten zijn daarbij niet toegestaan. “Voeding verleent energie en levenskracht, in de ayurveda ‘prana’ geheten. Prana neemt af als de gerechten afkoelen en wordt verstoord als deze nogmaals worden opgewarmd. De verschillende bestanddelen van de voeding worden moeilijk verteerbaar en kunnen niet optimaal worden verwerkt“, legt dr. Nancy Lonsdorf uit. Daarom omvat het ayurvedische voedingsplan vooral natuurlijke, lichte, evenwichtig gekruide en goed verteerbare voeding. Deze is niet te koud en niet te heet en bevat idealiter de zes smaken zoet, zuur, zout, scherp, bitter en wrang. Gebruik hiervoor ook de Maharishi Ayurveda-kruidenmelanges.

Vooruitgang die leuk is

“Blijf in beweging“, luidt de afsluitende aanbeveling van ayurveda-expert Nancy Lonsdorf. Yoga en lichte sporten zoals wandelen, fietsen, nordic walking, golf of zwemmen stimuleren de stofwisseling, zijn goed voor het psychisch evenwicht en bieden optimale compensatie voor de stressvolle werkdag. “Laat simpelweg de auto eens staan en gebruik ook verder elke gelegenheid om te bewegen“, vult dr. Lonsdorf aan.

Dus: eerst lekker eten, en dan een wandeling in de frisse lucht.