Afgestemd op uw type en zonder stress

Wie aan sport doet, houdt zijn lichaam fit en soepel, bouwt spierweefsel op en maakt zijn innerlijke organen sterker. Sport is dus gezond, maar overdrijven houdt wel degelijk gevaren in voor uw gezondheid, die vervelender kunnen zijn dan alleen maar een verrekking.

Sport moet in de eerste plaats plezier zijn, zowel tijdens als erna. Lang en overdreven sporten is niet gezond. Het lichaam verliest zijn innerlijk evenwicht en zijn reserves raken uitgeput. Wat volgens ayurveda ‘gezonde sport’ is, laten wij u aan de hand van de hier volgende ayurvedische sporttips zien.

Zonder stress

Te veel en verkeerde sport kan net zo ongezond zijn als te weinig. Maar op welke manier vindt u hier de gulden middenweg? Ayurveda kent een eenvoudige vuistregel: wanneer u zwaar begint te ademen, zodat u niet meer door de neus maar door de mond ademt, moet u stoppen of het rustiger aan doen. Op deze manier gebruikt u niet meer dan 50 % van uw capaciteit. Zo’n fitnessprogramma is in balans en ideaal voor uw gezondheid. Dit idee wijkt enigszins af van de huidige medische inzichten. Ayurveda bekijkt sport echter altijd in zijn totaliteit, wat betekent dat het doel niet altijd alleen maar het opbouwen van spieren en het verbeteren van de bloedsomloop is. Sport moet er in de eerste plaats toe bijdragen om in het hele lichaam een volledige innerlijke balans te handhaven, alle organen te versterken en de weerstand van het immuunsysteem te vergroten. Bij de juiste dosis verhoogt sport uw welbevinden en bouwt stress af, en niet op. Op den duur beleeft u op deze wijze meer plezier aan sport. Het is gezonder dan het lichaam over te belasten om een kortstondige kick te ervaren. In het klassieke ayurvedahandboek Charak Samhita staat: “wie overmatig sport bedrijft, wordt ermee geconfronteerd dat zijn krachten plotseling afnemen, zoals de kracht van een leeuw, die probeert het tegen een olifant op te nemen”. Na de sport moet u zich beter en energieker voelen dan ervoor. Uitputting is volgens ayurveda een teken van ‘ongezonde sport’.

Regelmaat

Sport moet regelmatig worden beoefend. Het is beter dagelijks een paar minuten tot een half uur op halve kracht bezig te zijn dan eenmaal of tweemaal per week het lichaam twee uur lang uit te putten. Het lichaam profiteert meer van regelmatige sport en wordt op den duur – volgens de klassieke ayurvedische teksten – sterk, vol energie, flexibel en met een groot uithoudingsvermogen. Het hart en de overige organen worden krachtiger, de spijsverteringkracht wordt gestimuleerd en de geest komt in balans en wordt rustig.

Welk type bent u?

Afhankelijk van leeftijd en constitutietype heeft ayurveda voor sporters individuele aanwijzingen.

1. Leeftijd: mensen, jonger dan 25 jaar, moeten regelmatig aan sport doen. Kinderen bewegen toch al veel en hebben plezier in sport. Men moet ze echter in geen geval tot bijzondere prestaties aanzetten. Kinderen weten meestal precies hoe ver ze kunnen gaan en wat goed voor hen is.

Tussen 25 en 40 jaar kan het fitnessprogramma geleidelijk aan, afhankelijk van het constitutietype, worden verminderd (zie punt 2).

Mensen boven de 40 moeten, wanneer ze ouder worden, matigen, maar wel regelmatig bezig blijven (een kwartier tot een half uur per dag).

2. Constitutie: slanke mensen, die fijngebouwd en snel in hun bewegingen zijn (in ayurveda een Vata-type), kunnen het best voor een langzame en lichte sport kiezen, die het lichaam 15 tot 20 minuten in beweging houdt. Dan gaat het om wandelen, zwemmen, dansen en fietsen. Ze moeten er vooral op letten niet te overdrijven en ’s winters eventueel naar indoorsport uitwijken, omdat ze koude niet zo goed verdragen.

Mensen met een middelmatige tot krachtige lichaamsbouw (Pitta-types) die over een goede warmtehuishouding beschikken, kunnen zich wat meer inspannen.

Geschikt sporten zijn: watersport, zoals zwemmen en surfen, alle soorten sport die in de buitenlucht worden uitgeoefend (skiën, klimmen, fietsen, joggen en alle bal- en teamsporten).

De van nature iets zwaarder gebouwde personen (Kapha-types) zijn weliswaar niet zo gemotiveerd, maar profiteren bijzonder van regelmatig sporten. Een Kapha-type mag ook gerust intensiever en langer sporten. Aan te bevelen is: joggen, langeafstandsloop en roeien.

Een opwarmingsfase is voor iedereen belangrijk.

Wat is de juiste tijd om te sporten?

Wist u dat er met betrekking tot uw lichamelijk bioritme bepaalde tijden zijn die voor uw persoonlijk sportprogramma meer of minder geschikt zijn?

1. Tijdstip: ochtends van 6 – 10 uur is de beste tijd om aan fitness te doen. De avond is de beste tijd om te ontspannen, te rusten en te regenereren.

2. Jaargetijde: Jaargetijde: in de zomer is het beter uw dagelijkse training niet op het heetst van de dag te doen. Over het algemeen is het goed in herfst, winter en voorjaar meer aan sport te doen dan in de zomer.

U kunt beter geen sport bedrijven ...

  • wanneer u zich moe voelt
  • wanneer u ziek bent
  • wanneer u honger of dorst hebt
  • direct voor of na het eten. Wacht na het eten minstens 2 – 3 uren. Een wandelingetje om uw spijsvertering te bevorderen is natuurlijk goed.
  • Vrouwen kunnen tijdens de menstruatie of zwangerschap en enige tijd na de geboorte van een kind beter geen, of een lichte vorm van, sport bedrijven. Uitgezonderd zijn natuurlijk bepaalde yogaoefeningen, zwangerschaps- en herstelgymnastiek.

Voeding en dranken

Zeker bij fitness moeten voedsel en dranken vers, afwisselend, voedzaam en smakelijk zijn. Bij ayurveda gaat het hierbij minder om calorieën, vitaminen en koolhydraten, maar wel om te voldoen aan de individuele behoefte. De hoofdmaaltijd kunt u het beste ’s middags gebruiken; ontbijt en avondeten kunnen licht zijn. Regelmatige etenstijden zijn goed voor het lichaam en geven het de gelegenheid optimaal van het voedsel te profiteren. Speciale ayurvedische dranken bij lichamelijke inspanning: Almond Drink en de theesoorten Fitness-Exclusief, Mannenthee en First Lady.

Het geheim van de rasayana

In ayurveda zijn veel kruiden- en mineraalmengsels (rasayana’s) beschreven. Deze producten bevatten hooggeconcentreerde voedingsstoffen en hebben ook een unieke werking door hun specifieke samenstelling. De verschillende ingrediënten verrijken en versterken elkaar en kunnen door het lichaam optimaal worden opgenomen. Het belangrijkste ayurvedische voedingssupplement, Maharishi Amrit Kalash, vermindert aantoonbaar stoffen die de cellen beschadigen, de zogenaamde ‘vrije radicalen’ (deeltjes van zeer reactieve zuurstofmoleculen, die bij overmatige belasting in toenemende mate worden geproduceerd), en ondersteunt bovendien het gehele immuunsysteem. Het voedingssupplement Energie-Rasayana is er speciaal voor professionele en recreatieve sporters en bestaat uit de Indiase amlavrucht (Amalaki). In de ayurvedische handboeken worden hieraan een natuurlijke anabolische (spieropbouwende) werking toegeschreven en tegelijkertijd voedende en balancerende eigenschappen.

Yoga-asana’s

Yoga-asana’s zijn op elkaar afgestemde yogahoudingen, die naast de beweeglijkheid ook de coördinatie tussen lichaam en geest verbeteren. Het beste kunt u een cursus met een ervaren leraar volgen.

Ontspannen = regenereren

Voldoende rust nemen om op krachten te komen is net zo belangrijk als het beoefenen van sport zelf. Het lichaam herstelt zich en verzamelt nieuwe krachten. Een zachte massage ontspant de ledematen en gewrichten. Ze maakt de spieren los en helpt het melkzuur (lactaat) dat de spierpijn veroorzaakt af te bouwen. Met de ayurvedische sport-massage-olie wordt deze massage nog aangenamer. Geniet tijdens de rustpauze van heerlijk ruikende ayurvedische aroma-oliën. Die kunnen ook in de fitnessstudio voor een aangename atmosfeer zorgen.

Regelmatige geestelijke onspanning is belangrijk voor blijvend succes en innerlijk evenwicht. Transcendente Meditatie is een oude vedische bewustzijnstechniek die gemakkelijk te leren en te beoefenen is. In vergelijking met andere ontspanningsmethoden hebben honderden wetenschappelijke onderzoekingen haar unieke effectiviteit aangetoond.

Topsport

Voor professionele sporters zijn deze ayurvedische tips slechts tot op zekere hoogte te gebruiken. Zij moeten meer trainen om topprestaties te kunnen leveren. Hun adviseren wij het gebruik van de juiste voedingssupplementen, waardoor de schade die door de ‘vrije radicalen’ wordt aangericht, beperkt wordt. Houd u bovendien strikt aan de dagelijkse regeneratiefases en doe tweemaal jaarlijks een panchakarmakuur (ayurvedische reinigingstherapie).

Professionele sporters laten weten dat deze maatregelen zowel de prestaties verhogen als de gezondheid verbeteren.

Samenvatting:

  1. Let op de 50 % belastingsregel
  2. Regelmaat is de sleutel tot succes
  3. Train tussen 6 en 10 uur ’s ochtends
  4. Eet gezond en ondersteun uw lichaam en geest met ayurvedische voedingssupplementen.
  5. Een ontspannings- en regeneratiepauze na het sporten is belangrijk
  6. Ontspan regelmatig met Transcendente Meditatie
  7. Beoefen yoga-asana’s