De herfst breekt aan – tips voor uw Pitta-balans

De herfst breekt aan

Bij velen is de Pitta-dosha in de zomer sterker aanwezig. Voor mensen bij wie Pitta toch al hoog is, is dit vooral in de nazomer en aan het begin van de herfst vaak duidelijk voelbaar. De één krijgt last van een droge, geïrriteerde huid en de ander heeft een wat korter lontje, om maar enkele voorbeelden te noemen. In dit geval is Pitta uit balans en is het de hoogste tijd het teveel aan Pitta te verlagen, om zo het evenwicht weer te herstellen.

Lees gauw verder en ontdek wat u kunt doen om uw Pitta-dosha weer in balans te brengen. Veel van de aanbevelingen zijn afkomstig van ayurvedisch expert vaidya Prathmesh Vyas, die aan de ayurvedische universiteiten in Nagpur en Rajasthan studeerde en bekendstaat als specialist op het gebied van ayurvedische polsdiagnoses.

Zo herkent u een teveel aan Pitta

‘Pitta staat in onze fysiologie voor het element vuur. Pitta-types hebben een scherp verstand, zijn moedig en avontuurlijk ingesteld’, aldus vaidya Prathmesh Vyas. Mensen bij wie Pitta domineert, zijn van nature gevoelig voor scherp eten, hete dranken en veel hitte. Hun lichaamstemperatuur is normaal gesproken hoog, ze zweten makkelijk, hebben snel last van een geïrriteerde huid en hun haar is vaak dun en fijn. Verder beschikken ze over een stevige eetlust en werkt hun spijsvertering goed. Ze winden zich snel over iets op, maar komen ook weer net zo gauw tot bedaren.

Pitta-tijden

Vooral in uitgesproken Pitta-tijden kan zich in ons lichaam gemakkelijk een teveel aan Pitta ophopen en de balans verstoord raken. Momenten waarop Pitta bijzonder sterk is, zijn in de loop van de dag de uren tussen 10.00 en 14.00 uur en ‘s nachts tussen 22.00 en 02.00 uur. Mensen bij wie Pitta al erg uit balans is, voelen zich op deze momenten vaak het slechtst. Vaidya Prathmesh Vyas: ‘Ook al is het normaal gesproken beter om slapen overdag zo veel mogelijk te vermijden, raad ik u toch aan één tot twee uur te rusten om Pitta te kalmeren.’
Over het hele jaar gezien, hoopt Pitta zich vooral in de najaar op, wat dan in de herfst voor problemen kan zorgen. In de winter komt Pitta vervolgens weer tot rust.

Op dag- en jaarbasis, en ook op het hele leven gezien is er een lange fase te herkennen waarin Pitta overheerst. Deze loopt van 18 tot 50 jaar. Juist bij Pitta-types kan de Pitta-dosha in deze tijden gemakkelijker uit balans raken en voor de bijbehorende problemen zorgen.

Voedingstips voor het begin van de herfst

GheePitta is onder meer verantwoordelijk voor de spijsvertering en onze stofwisseling. Vandaar dat er ook een nauw verband bestaat met onze voeding. Binnen ayurveda zijn er een keur aan levensmiddelen waarmee we de Pitta-dosha weer in balans kunnen brengen. Aangezien aan Pitta eigenschappen als zuur, scherp en olieachtig worden toebedeeld, is het beter bij een teveel aan Pitta zure, scherpe en zoute levensmiddelen, evenals producten die veel olie bevatten waar mogelijk te laten staan.

In de klassieke ayurvedische teksten wordt ghee beschreven als het levensmiddel om een verhoogde Pitta weer te verlagen.
Ghee, zuiver botervet, is zoetig, koel en zacht. Deze eigenschappen zijn precies het tegenovergestelde van wat aan Pitta wordt toegeschreven. Roer de ghee bijvoorbeeld door uw melk of bereid er uw eten mee. Gebruik één tot twee theelepels, al naar gelang u dit verdraagt en hoezeer Pitta uit balans is.

Om Pitta te kalmeren, zijn bovendien zoete, wrange, bittere en koele gerechten en kruiden erg aan te bevelen.

Aanbevolen levensmiddelen en kruidenMinder aan te bevelen
• ghee, boter, karnemelk, room, melk, lassi• onverdunde yoghurt
• kamille-, venkel en pepermuntthee• koffie, zwarte thee
koriander, zoethout, komijn, saffraan, geelwortel, kardemom• chili, knoflook
• zoete vruchten, meloen, mango, granaatappel, rozijnen• zure vruchten
• kokosnoot• levensmiddelen die veel olie bevatten
• gerst, tarwe, rijst, maïs, havermout, gierst• te veel wijn
• mungboontjes, kleine kidneybonen, sojaproducten• lang vasten

Zeer geschikt voor het begin van de herfst en voor Pitta-types in het algemeen is onze Pitta-Churna. Deze churna uit fijne specerijen als koriander, venkel, komijn, kardemom, gember en geelwortel geeft een licht exotische twist aan uw ayurvedische maaltijden.

Pitta BalanceProbeer in stressvolle tijden of voor een rustig, evenwichtig einde van de dag ook eens de Pitta-kruidenthee. Laat de thee voor het drinken liefst tot kamertemperatuur afkoelen. Twee koppen Pitta-thee per dag is voldoende om zowel de Pitta-dosha als een heetgebakerde constitutie te verzachten. Voor de afwisseling kunt u daarnaast pepermunt-, kamille- of venkelthee drinken. En wat dacht u van onze ayurvedische ‘ijsthee’.

Een goede aanvulling op een voedingspatroon dat Pitta verlaagt, is wat ons betreft Pitta-Balance. Deze ‘brandblusser’ voor de Pitta-dosha is in de vorm van tabletten en als pasta verkrijgbaar en helpt de dosha-balans te herstellen wanneer Pitta overheerst.

Hitte mijden

In de zomer heeft uw lichaam volop warmte opgenomen. Nu, aan het begin van de herfst, is het beter om het wat hitte betreft iets rustiger aan te doen. Douche bijvoorbeeld liever met lauwwarm in plaats van heet water, neem ook liever geen al te heet bad en stel een bezoek aan de sauna uit tot de winter. Ook uw huid zal u dankbaar zijn!

Cosmeticatips voor het begin van de herfst

Bij Maharishi Ayurveda vindt u een breed scala aan huidverzorgingsproducten die perfect zijn afgestemd op het begin van de herfst.
Na de warme zomertijd of in tijden van stress kan de huid sneller droog aanvoelen of rood worden. Met de Pitta verzorgingscrème kunt u het herstel van uw gevoelige gezichtshuid ondersteunen. De speciaal geselecteerde kruidenextracten in combinatie met cameliazaadolie, sheaboter en olijfolie laten de huid zacht en soepel aanvoelen.
Ook voor de rest van het lichaam zijn er talrijke Pitta-producten verkrijgbaar:
Pitta Body Lotion

En voor de verzorging van uw haar zijn er:

  • Pitta-shampoo – zachte verzorging voor normaal tot fijn haar
  • Pitta-haarolie – voor fijn en rossig haar en voor een gevoelige hoofdhuid

Probeer ze eens uit en ontdek uw persoonlijke Pitta-favorieten.

Geuren om van te genieten

AromaverdamperOok geuren kunnen Pitta tot rust brengen.
Zo is de Pitta-aromaolie, met een mooie mix van etherische oliën uit sandelhout en Ylang Ylang de ideale keuze voor sfeervolle momenten aan het begin van de herfst. Met een diffuser of aromaverdamper kunt u ook in de slaapkamer profiteren van het kalmerende effect dat de aromaolie heeft op uw Pitta-dosha. Probeer het eens uit en ontdek wat deze rustgevende compositie voor u kan betekenen.

Tijd voor ontspanning

Niet alleen hitte en scherp eten, maar ook stress kan Pitta verhogen. Zo nu en dan een moment van ontspanning inlassen, bijvoorbeeld met een lekker kopje Pitta-kruidenthee, schenkt u innerlijke rust en brengt uw Pitta-dosha weer in balans.
Neem hier dan ook gedurende de dag regelmatig even de tijd voor. Blijf bijvoorbeeld ’s middags na het eten gewoon nog een paar minuten zitten en geniet heel bewust van dat kleine moment voor uzelf.

Bewegen in de natuur

Probeer elke dag een stukje te wandelen en kies dan liefst voor een route door de natuur, bijvoorbeeld in het bos of langs het water. Laat tussen de bomen of aan de kust de frisse wind door uw haren waaien. Een korte avondwandeling helpt u aan het einde van de dag tot rust te komen, zodat u gedurende de nacht optimaal zult uitrusten en herstellen.

 

We wensen u een mooie en gezonde herfst!