Gezonde voeten – gezond lichaam

Gezonde voeten - gezond lichaam

 

Verzorgt u uw voeten?

“Natuurlijk”, denkt u waarschijnlijk meteen.

Maar wat verstaan we precies onder voetverzorging? En welke tips heeft ayurveda voor mooie, verzorgde voeten?

Voetverzorging is veel meer dan alleen een pedicure waarbij de voeten worden gewassen, nagels worden geknipt, eelt wordt verwijderd, de voeten worden verzorgd met cosmetische producten en trendy nagellak wordt aangebracht.

Onze voeten zijn het fundament van ons lichaam. Ze dragen ons ons hele leven. Daarom gaan we nader in op het onderwerp voetgezondheid en het belang van gezonde voeten voor ons lichaam. In aansluiting daarop presenteren wij de ayurvedische voetmassage “Padabhyanga”, die lichaam, geest en ziel in harmonieus evenwicht brengt. Ook is vanaf nu de traditionele Kaash-massageschaal voor een weldadige voetmassage verkrijgbaar in onze online shop.

Het juiste schoeisel voor gezonde voeten

Bijna iedereen wordt geboren met gezonde voeten maar toch heeft circa 80% van de volwassenen last van voetproblemen, zoals scheefgegroeide grote tenen (hallux valgus), hamertenen, likdoorns, doorgezakte voeten, spreidvoeten, platvoeten of hielspoor.

Waaraan ligt dit?

Volgens deskundigen speelt verkeerd schoeisel, dat we vaak al van jongs af aan dragen, een belangrijke rol bij het ontstaan van deze problemen. Dat goed en gezond schoeisel geen luxe is, weten we al lang. Zelfs in de oude ayurvedische geschriften werd geadviseerd om aandacht te besteden aan “correct” schoeisel.

Maar wat wordt hiermee bedoeld?

Natuurlijk bestonden er duizenden jaren geleden nog geen “high heels” of “high-tech” schoenen en daarom bieden de oude geschriften ook geen ayurvedische adviezen voor problemen die worden veroorzaakt door trendy schoenen met hoge hakken en onvoldoende ruimte voor de tenen.

Dus laten we eens kijken hoe hoge hakken en te krappe schoenen onze gezondheid beïnvloeden.

Schoenen vormen onze voeten

Schoenen met een spitse neus beperken de kracht van de grote teen, terwijl die juist actief betrokken moet zijn bij het afrollen van de voet. Als de tenen bij het afrollen niet kunnen worden gebruikt, past het lichaam zich aan en gebruikt het alleen nog het middelste en achterste gedeelte van de voet om het lichaamsgewicht te dragen.

Armenische schoen

Vaak (soms wel jarenlang) blijft deze verkeerde belasting onopgemerkt, omdat de pijn aanvankelijk meevalt. De voet past zich aan. Maar de tenen vervormen, ze nemen de vorm aan van de veelvuldig gedragen schoenen met spitse neus; de voet verzwakt en de spieren gaan achteruit waardoor er onvermijdelijk problemen ontstaan.

Een circa 5.500 jaar oude leren schoen die begin 2010 is gevonden in een grot in Armenië. Let op de brede neus. Bron: persbericht University College Cork van 9-6-2010

Bevrijd uw voeten!

Zorg ervoor dat uw schoenen voldoende bewegingsvrijheid bieden voor uw tenen want onze voeten zijn eigenlijk asymmetrisch van vorm: ze zijn voor breed en achter smal. De meeste schoenen hebben echter niets gemeen met de anatomie van onze voeten.

Bevrijde voeten

Een schoen mag uw voet niet beperken, mag geen hak hebben en moet een dunne zool hebben. Ook moet de grote teen de grond raken en moet deze zo kunnen functioneren alsof u blootsvoets loopt, zodat de spieren en voetboog worden gebruikt en getraind.

Het is daarom raadzaam om zo min mogelijk schoenen met hoge hakken te dragen. Tip voor dames: neem uw “high heels” mee naar evenementen of feesten en draag ze maar voor korte tijd.

Hoeveel de hiel hoger staat ten opzichte van de voorvoet wordt overigens aangeduid met de term “heel drop”. Dit heeft een slechte invloed op onze lichaamshouding: we kiepen naar voren en moeten dit – om ons evenwicht te bewaren – compenseren met bewegingen in de knieën, heupen en wervelkolom. Daardoor maken we een holle rug: de oorzaak van veel gewrichts- en rugklachten. Wist u dit al?

Dit gebeurt overigens al bij een kleine hak (zelfs bij ballerina's) – en is natuurlijk veel erger bij schoenen met hoge hakken.

Op blote voeten lopen

Probeer zo vaak mogelijk op blote voeten te lopen en te genieten van dit heerlijke gevoel. Dit is in het dagelijks leven natuurlijk niet altijd mogelijk. Dan zijn “barefoot” schoenen een goed alternatief, zolang uw gezondheid dit toelaat.

We hebben enkele modellen getest en ze werden door ons goed beoordeeld. Er zijn tegenwoordig heel chique en elegante barefoot schoenen verkrijgbaar (bijvoorbeeld van de merken ZAQQ, Vivobarefoot en Joe Nimble).

Maar pas op: draag barefoot schoenen in het begin slechts af en toe, omdat uw voeten door demping, steunzolen, inlegzolen, enz. waarschijnlijk niet meer gewend zijn aan deze ongewone belasting.

Bij de meeste mensen zijn de voetspieren aangetast of functioneren ze niet meer goed door onvoldoende beweging, verkeerd schoeisel, enz. Het goede nieuws is: zoals in principe alle spieren kunt u ook deze spieren trainen.

Uw voeten trainen

Het is een goed idee om een persoonlijke coachingsessie of workshop te boeken, bijvoorbeeld in een barefoot school of de Duitse “Barefoot-Academy”.

Daar leert u hoe u de natuurlijke voetfunctie weer kunt gebruiken en hoe een verkeerde positie van de voet het lichaam beïnvloed. U leert “correct” te staan, lopen en rennen en u krijgt diverse oefeningen en instructies voor meer kracht, mobiliteit en gevoel in de voeten, evenals een individuele voetanalyse.

Daarnaast is het raadzaam regelmatig voetoefeningen te doen met speciale ballen, foamrollers of banden. Op YouTube zijn genoeg goede instructievideo's te vinden.

Wij van Maharishi Ayurveda Europe vinden dit onderwerp zo interessant dat we dit jaar ons bedrijfsuitje in een Nederlands “blotevoetenpark” zullen doorbrengen. Misschien is dit een tip voor uw volgende uitstapje met familie of vrienden.

Happy toes

Correct Toes

Als u al last heeft van problemen, zoals hallux valgus, hamertenen, enz., kunt u overwegen een tenenspreider aan te schaffen. Het is van belang hierbij voor kwaliteit te gaan. De tenenspreiders van “Correct Toes” zijn een goede optie. Deze hoogwaardige tenenspreiders zorgen voor een correcte stand van de tenen, bieden stabiliteit en balans en versterken de teen- en voetspieren.

Ayurvedische voetmassages

Dat we de verzorging van onze voeten niet mogen vergeten, weten we ondertussen wel. Zelfs de eeuwenoude ayurveda weet hoe belangrijk een goede voetverzorging voor onze gezondheid is.

Een van de meest waardevolle ayurvedische massages is “Padabhyanga”, de heerlijk weldadige voetmassage. Deze behoort tot de belangrijkste deelbehandelingen van een panchakarma-kuur. Maar u kunt ook thuis genieten van de rustgevende uitwerking ervan en hiermee veel doen voor mooie, verzorgde voeten.

In een van de oudste geschriften van ayurveda, de Charaka Samhita (Sutra Sthana V, 90-92), staat:

“By massaging oil in the feet, roughness, immobility, dryness, fatigue and numbness are instantaneously cured; tenderness, strength and steadiness of feet are effected; the eye sight becomes clear and vata (vitiated) is relieved thereby. Prevention from sciatica, cracking of feet, constriction of vessels and ligaments of feet is ensured if (oil) massage is applied to the feet.”

Vata massage olie

“Door olie in de voeten te masseren worden ruwheid, immobiliteit, droogheid, vermoeidheid en een verdoofd gevoel onmiddellijk genezen; de voeten worden zachter, sterker en stabieler; het zicht wordt scherp en zo wordt een Vata-Imbalance verminderd. Wanneer de voeten worden gemasseerd (met olie), voorkomt dit ischias, kraken van de voeten, vernauwing van de vaten en gewrichtsbanden van de voeten.”

Neem even de tijd, bij voorkeur voor het slapengaan, en masseer uw voetzolen heel bewust met (warme) olie. Vata Massageolie is bijzonder geschikt voor deze voetmassage in de avond.

Masseer met zachte, uitstrijkende en ronddraaiende bewegingen en neem ook uw kuiten mee. Al na slechts enkele minuten zult u merken dat u zich ontspannen en beter voelt.

Wanneer u uw voeten 's avonds masseert, helpt dit tegen slapeloosheid, stress, nervositeit en innerlijke rusteloosheid en het stimuleert ook de “marmapunten” (gevoelige energiepunten) van de voet. De belangrijkste marmapunten van de voet bevinden zich tussen de tenen en het “hart van de voet” bevindt zich iets boven het midden van de voetzool.

Tip: verwen uzelf met een warm voetbad van ongeveer 10 minuten voor de massage. Droog uw voeten daarna goed af.

Nieuw: Kaash-massageschaal

De Kaash-massageschaal, een harmoniserende schaal voor een weldadige voetmassage, is vanaf nu verkrijgbaar.

Voetmassages met behulp van een Kaash-schaal en ghee worden in grote delen van India al van oudsher – in principe voor het slapengaan – gebruikt als ontspanningsmiddel.

Kaash schaal

De naam Kaash staat voor het materiaal waaruit het schaaltje is gemaakt: een bijzondere legering van verschillende metalen, met als belangrijkste componenten koper en tin. De Kaash-massageschaal ziet eruit als een klankschaal en is zo klein dat hij in één hand past. Het schaaltje is zowel van binnen als van buiten glad gepolijst en zorgt voor een buitengewoon zacht en aangenaam massage-effect.

Het is ons een waar genoegen om u deze traditionele massageschaal nu aan te mogen bieden. Elk schaaltje is met de hand vervaardigd en wordt geleverd in een katoenen zakje, begeleid door een massagehandleiding.

Een voetmassage met de Kaash-massageschaal kan eigenlijk op elk moment van de dag worden doorgevoerd, maar vanwege de ontspannende uitwerking op lichaam en geest bevelen we de massage in het bijzonder aan als een rustgevend ritueel voor het slapengaan.Wij hopen dat onze suggesties eraan bijdragen uw voeten gezond te houden en u helpen ook in de toekomst met lichte tred door het leven te wandelen.

Wij hopen dat onze suggesties eraan bijdragen uw voeten gezond te houden en u helpen ook in de toekomst met lichte tred door het leven te wandelen.

Het Maharishi Ayurveda-team

Geef een reactie