Healthy aging – de sleutel naar een lang en gezond leven

Healthy Aging

 

Wetenschappers schatten dat we onder optimale voorwaarden wel 120 tot 125 jaar oud kunnen worden. En er zijn daadwerkelijk dingen die ons kunnen helpen langer te leven én daarbij gezond te blijven, zodat we ook actief en scherp van geest van die extra jaren kunnen genieten.

Eén van de mensen die hier veel vanaf weet, is de Amerikaanse arts Robert Schneider. De preventieve arts en wetenschapper doet al tientallen jaren onderzoek naar gezond ouder worden.

Al in 1984 hield dr. Schneider zich als één van de eerste artsen in de Verenigde Staten bezig met Maharishi Ayurveda. Hij verdiepte zich in de kennis, bracht deze in de praktijk en deed er zelfs wetenschappelijk onderzoek naar. Voor zijn klinische studies op het gebied van mind-bodygeneeskunde, het verouderingsproces en hart- en vaataandoeningen ontving hij van de Amerikaanse regering ruim 25 miljoen dollar aan subsidies. Over de onderzoeksresultaten werd bericht in 150 gerenommeerde vaktijdschriften en meer dan 1.000 bijdragen in gesproken en geschreven media.

Dr. SchneiderDr. Schneider trad op als adviseur voor het ‘National Institute of Health’, het Amerikaanse Congres en uiteenlopende gezondheidsorganisaties en commissies. Maar ook buiten de Verenigde Staten laat hij anderen in zijn kennis delen, als docent bij verscheidene academische ziekenhuizen en als spreker bij diverse vakverenigingen en openbare fora op wel vier continenten.

Hij is hoogleraar en directeur aan het ‘Institute for Natural Medicine and Prevention’ en decaan van het ‘College of Integrative Medicine’ van de Maharishi University of Management in de Verenigde Staten.

Bovendien staat dr. Schneider als medisch directeur aan het hoofd van het met prijzen bekroonde ayurvedische gezondheidscentrum ‘The Raj’ in Fairfield, Iowa.

We hebben het zelf in de hand

Lange tijd ging men ervan uit dat onze levensverwachting vooral een kwestie van aanleg is. Dankzij de moderne epigenetica weten we inmiddels echter dat we onze genen veel meer als een soort ‘basisuitrusting’ moeten zien. Welke genen uiteindelijk actief worden, wordt grotendeels bepaald door omgevingsfactoren, en dus ook door onze levensstijl.

Oftewel: met de manier waarop we leven kunnen we grote invloed uitoefenen op de manier waarop we ouder worden en onszelf zo lang mogelijk jong en gezond houden.

Waarom Ayurveda?

Ayurveda, de kennis van het leven, richt zich al eeuwenlang op de preventie van ziekten en het behoud van de gezondheid. Binnen ayurveda beschrijft ‘vaya sthapan’ hoe we verouderingsprocessen kunnen vertragen of zelfs stoppen, en komt daarmee eigenlijk overeen met wat we tegenwoordig onder ‘anti-aging’ verstaan. Wat deze ayurvedische variant zo bijzonder maakt, is de holistische benadering die uitgaat van onze eigen lichaamsintelligentie en lichaam en geest van binnenuit stimuleert en ondersteunt.

Ons lichaam herinnert zich namelijk de vitale en gezonde toestand waarin onze cellen, weefsels en organen zich op jonge leeftijd bevonden. En als we erin slagen die herinnering op latere leeftijd weer tot stand te brengen en onze dosha’s in balans te brengen, leggen we daarmee een belangrijke basis voor een langdurig goede gezondheid en ‘healthy aging’.

Het grote voordeel van ayurveda is dat er rekening kan worden gehouden met de individuele dosha-types en de benadering zo altijd perfect kan worden afgestemd op de persoon in kwestie. Volgens ayurveda wordt ieder dosha-type namelijk op geheel eigen wijze ouder.

Verder gaat ayurveda ervan uit dat er een belangrijke rol is weggelegd voor de wisselwerking tussen:

  • Lichaam
  • Geest
  • Omgeving

Het aging-IQ

We zijn allemaal wel bekend met het IQ, als meeteenheid voor onze intelligentie. In het kader van ons verouderingsproces spreekt dr. Schneider daarentegen graag van het zogenaamde ‘verouderings-IQ’, dat afhangt van vier factoren:

  1. ons dosha-type
  2. onze geestelijke gesteldheid en de stress waaraan we blootstaan
  3. spijsvertering en uitscheiding
  4. slaapkwaliteit
Ganzheitliche Gesundheit

Of we nu een beweeglijk Vata-type, een vurig en scherp Pitta-type of een standvastig en geduldig Kapha-type zijn: ons dosha-type drukt zijn stempel op lichaam en geest. Benieuwd welk dosha-type u bent? U kunt dit eenvoudig zelf bepalen met behulp van onze Dosha-test.

Het is binnen ayurveda al eeuwenlang bekend, maar nu wordt ook door de moderne wetenschap bevestigd dat stress het verouderingsproces versnelt, en hoe belangrijk een gezonde geest, spijsvertering, uitscheiding en slaap eigenlijk zijn.

  • Door stress te verminderen, kunnen we de negatieve gevolgen ervan niet alleen tegengaan, maar deze zelfs voor een deel terugdraaien.
  • Er bestaat een nauw verband tussen onze spijsvertering en onze gezondheid.
  • Onze slaapkwaliteit heeft impact op de kwaliteit en lengte van ons leven.

Als we op deze punten voor balans zorgen, verhogen we volgens dr. Schneider ons persoonlijk verouderings-IQ en hebben we de sleutel naar een langer leven in handen.

Belangrijke levenslessen: zeven geheimen voor een langer, gezonder leven

In sommige delen van de wereld leven mensen aanzienlijk langer. Ze blijven niet alleen lichamelijk en geestelijk langer fit, maar voelen zich ook beter en zijn sociaal actiever.

Op basis van onderzoek naar deze zogenaamde ‘Blauwe Zones’ werden zeven punten aangewezen die een belangrijke bijdrage zouden leveren aan een lang en gezond leven. Deze levenslessen hebben veel raakvlakken met de eeuwenoude ayurvedische kennis:

  1. Beweeg elke dag
    Lees er alles over in onze blogpost over ayurveda en sport.
Gesunde Ernährung
  1. Eet met mate
    Ayurveda beveelt aan de maag tijdens de maaltijd niet te overladen en adviseert 50% vaste voeding, 25% vocht en 25% vrij te houden. Op deze manier blijft er ruimte in de maag en worden spijsverteringsproblemen voorkomen. Meer ayurvedische wijsheden over eten vindt u hier.
  2. Eet overwegend plantaardig
    Ideaal zijn vele vruchten en verse (biologische) groenten, peulvruchten als plantaardige eiwitbron, volkoren producten en gezonde oliën. Raadpleeg deze blogpost voor nog meer ayurvedische voedingstips.
  1. Verminder stress en angst
    Maharishi Ayurveda® adviseert aan de slag te gaan met transcendente meditatie® (TM). Twee keer per dag mediteren helpt de bloeddruk aanzienlijk te verlagen, het risico op hartaandoeningen en beroertes bijna te halveren en ook de biologische leeftijd omlaag te brengen (na vijf jaar TM al met gemiddeld twaalf jaar!). En veel belangrijker dan de stressprikkels zelf is hoe we op stress reageren. Hier leest u meer over hoe u volgens Maharishi Ayurveda® het beste kunt omgaan met stress.
    Angst heeft niet alleen impact op het immuunsysteem, maar beïnvloedt ook het hormoon- en spijsverteringssysteem. Dit kan leiden tot hoge bloeddruk, hartaandoeningen, diabetes en andere psychologische klachten. Meer dan 600 studies (aan ruim 250 universiteiten en onderzoeksinstituten in 35 landen) bevestigen de positieve uitwerking van intensieve beoefening van Tanscendente Meditatie op vele uiteenlopende aspecten van het leven.
  2. Vind uw levensbestemming
    Wat wilt u in uw leven bereiken? Welke waarden zijn voor u het belangrijkst? Pas uw doelen aan en leef ernaar!
  3. Sta open voor anderen, en bied en ontvang hulp
    Maak tijd voor familie, vrienden en andere medemensen. Sterke sociale banden leveren een belangrijke bijdrage aan een langer en gezonder leven.
  4. Zoek naar zingeving
    Of u zich nu bezighoudt met universele kennis, de wijsheden en geschriften van uw religie of een spirituele traditie, onderdeel uitmaken van een gemeenschap doet een mens goed.

Gedrags-rasayana’s als bron van de jeugd

Volgens de ideeën van ayurveda begint het verouderingsproces in de geest, die op zijn beurt ons lichaam en onze emoties beïnvloedt.

In de ayurvedische geschriften zijn veel adviezen te vinden om de balans en onze levensenergie te verbeteren. Ze geven zelfs tips, in de vorm van zogenaamde gedrags-rasayana’s, voor een lang, gelukkig en gezond leven:

  1. Zet uzelf niet onder druk
    Zorg voor een goede balans tussen activiteit en rust. Verg niet te veel van uzelf. Plan voldoende tijd in voor ontspanning en vertier. Pas op dat u zich niet overwerkt.
  2. Houd hoop
    Optimisme heeft een positieve impact op onze levensduur.
  3. Blijf kalm
    Zie problemen als kansen voor ontwikkeling en innerlijke groei. Doe even een stap terug en bekijk de huidige situatie met een bredere en empathische blik.
  4. Respecteer anderen, wees eerlijk, bescheiden en onzelfzuchtig, gebruik geen geweld, toon medeleven, geef aan goede doelen, help anderen en zet u in als vrijwilliger.
    Want: wie goed doet, goed ontmoet!
  5. Zorg voor regelmaat in uw eet- en slaappatroon
    Dit heeft een positieve impact op uw nachtrust en spijsvertering.
  6. Eet verse, uitgebalanceerde en gezonde voeding
    Maharishi Ayurveda® adviseert vers bereide, zuivere, biologische en GMO-vrije producten te eten. Vlees, bewerkte producten, cafeïne en alcohol kunnen beter niet, of slechts in beperkte mate, worden geconsumeerd.
  7. Gebruik voedingssupplementen.
    Amrit KalashEen gezond voedingspatroon kan eventueel worden aangevuld met kruidenmengsels die volgens traditionele ayurvedische recepten zijn bereid. Vooral supplementen met antioxiderende of ontstekingsremmende werking worden aanbevolen. Daarnaast kent Maharishi Ayurveda® een breed scala aan rasayana’s die specifiek zijn afgestemd op bepaalde groepen mensen, zoals de rasayana’s voor kinderen, studenten, vrouwen en mannen. De favoriete rasayana van dr. Schneider is Amrit Kalash.

We wensen u veel plezier met het toepassen van deze ayurvedische adviezen en hopen dat ze u zullen helpen nog lang gezond en fit te blijven!

Het Maharishi Ayurveda Team

Literatuur:
Schneider, Robert H.: Total Heart Health